Ászanák a szív egészségéért. Az ászanák és pránajámák jelentősége és hatása

ászanák a szív egészségéért

A jóga pozitív hatásai

Mi történik a szíveddel, ha jógázol? Nos, a rendszeres ászana-gyakorlók tudják, hogy általában csak az állóképességgel és izomerővel egyáltalán nem rendelkező embereknek szokott felszaladni a pulzusuk egy dinamikusabb ászana-gyakorlás, mondjuk egy Ashtanga közben.

Ha valamilyen oknál fogva nem engedik az embernek, hogy erőteljesen sportoljon, de javítani akar a szív- és érrendszer munkáján, akkor a szív jóga segít.

De aki már hozzászokott, az képes még a nehezebb ászanák közben is megőrizni a lassú, egyenletes uddzsájí légzést asz orron keresztül, és ezzel együtt a pulzusát is viszonylag alacsonyan maximum a zsírégető tartományban tudja tartani. A jógapózok végzése közben arra törekszünk, hogy minél ellazultabbak legyünk, vagyis hogy minél kevesebb izmot feszítsünk meg.

4000 szívegészségügyi oktatási ösztöndíj gyógyszerek és népi gyógymódok a magas vérnyomás ellen

Ilyen értelemben véve tehát megkönnyítjük a szív dolgát, bár az kétségtelen, hogy egyes pózok, például a fordított testhelyzetek vagy az erőteljes csavarások azárt hatással vannak az erekre és a vérkeringésre.

A csavaró vagy kulcsoló pózok közben is létrejön a Vena cava inferior elszorítása, illetve a fordított pózoknál az agyi erekben némiképpen megnövekszik a vérnyomás. Ettől eltekintve azt lehet mondani, hogy a jóga-ászanák végzése nem fogja számottetvően fejleszteni a szív pulzustérfogatát és kardió-állóképességét. Ugyanakkor a szív falai nem vastagszanak meg, és a vérnyomás sem emelkedik meg a helyesen végzett gyakorlás közben.

áttekinti a magas vérnyomás kezelését NSAID-ok magas vérnyomás esetén

A jóga legnagyobb előnye, ami a szív-és érrendszer egészségét illeti, pontosan a stresszoldás, az ellazulás, a belső feszültségek elengedése. Mint tudjuk, a szívbetegségek kialakulásában jelentős ászanák a szív egészségéért játszanak a pszichoszomatikus okok, vagyis a képtelenség a stressz megfelelő kezelésére és kivezetésére, a túlzottan feszült állapot, szorongások stb.

Ezek oldásában hatékony eszköz lehet a jóga, pránájámával és meditációval kiegészítve.

A pránájáma esetében a ászanák a szív egészségéért vérnyomású embereknek nem szokták javasolni a hosszú légzésvisszatartások gyakorlását, de ha normalizálódik a vérnyomás, akkor ők is elkezdhetik a kumbhakákat. A jóga alapvetése azonban az, hogy magas vérnyomás mértéke és kockázata kumbhakákat is a pulzus csökkentése érdekében alkalmazzák, ami teljesen eltér egy hétköznapi ember légzésvisszatartásától.

magas vérnyomás vagy magas vérnyomásos krízis rohama magas vérnyomás 60 éves kezeléskor

Amikor megtöltjük a tüdőnket, és erőlködve igyekszünk minél tovább tartani a levegőt, akkor a vérnyomás felmehet, és a szívet is stressznek tesszük ki. A pránájáma hatása ennek éppen az ellenkezője lesz.

mennyi a jó vérnyomás érték napraforgó magas vérnyomás kezelés

Egy utolsó megjegyzést érdemes azonban hozzáfűzni a témához: van egy kaukktojás, mely pontosan ellentétesen viselkedik a fent leírt folyamatokkal, ez pedig a Bikram-jóga. A fokos teremben eleve nagyobb munkára késztetjük a szívet, mivel folyamatosan hűtenie kell a testet a túlhevülés ellen.

Az erőteljes izzadás plusz munkával jár a szív részéről, és nem csoda, ha a pulzus és a vérnyomás is felszökik, ha ilyen melegben fizikai terhelésnek tesszük ki magunkat. Nem véletlen, hogy a szauna használatánál is óvatosságra intik a szív- és érrendszeri betegeket.

Testbeszéd

De a Bikram-jógában még rátesznek egy lapáttal a szív terhelésére, mégpedig azáltal, hogy a pózokban minden izmot igyekszenek totálisan megfeszíteni. Bár elvileg lélegezni kellene közben, de még ha valaki nem is tartja vissza a levegőt, az ilyen intenzív izomfeszítés gyakorlatilag blokkolja a rendes vérkeringést.

arteria pulmonalis pulmonális hipertónia gyógyítása

A valóságban viszont mi történik? A gyakorló felveszi a pózt, minden izmát megfeszíti ahelyett, hogy ellazítanáés kipréseli belőlük a vért. Egy perc múlva kijön a pózból, és ellazítja az izmokat, megindul a vérkeringés.

  1. Mitől ingadozik a vérnyomás
  2. Magas vérnyomás csökken morozov
  3. Ezeken az órákon megtanítom a jógaéletmódot, és azt, hogy hogyan tudod felépíteni az otthoni egyéni gyakorlásodat egyénre szabottan, figyelembe véve testi adottságaidat, élethelyzetedet.
  4. Jóga és a szív egészsége - Jógapont
  5. A jóga gyakorlásának 40 fantasztikus, pozitív hatása
  6. Magas vérnyomás 1 fok leírás
  7. A jóga gyakorlásának 40 fantasztikus, pozitív hatása • Magazin • Sportolj Ma

Utána még egyszer megismétli mindezt. Az ilyen gyakorlás alakformáló, és akár izom-hipertrofizáló hatása is látványos, azonban szívpanaszokra hajlamos embereknek nem ajánlanám. Ilyenkor ugyanis szinte az erőemelőkéhez hasonló terhelés éri a szívet, és nem lepődnék meg, ha pár évnyi Bikram-jóga gyakorlás és feszítgetés szintén a szív falának megvastagodásával és elrugalmatlanodásával járna.

  • Magas vérnyomás menopauzával hogyan kell kezelni
  • Krónikus hipertónia terápia

Ha ehhez még hozzávesszük a rossz diétát például Bikram egyik kedvencét, a baconos hot-dogotakkor már kész is a szívinfarktus előszobája. A lényeg annyi, hogy ha valaki szívbeteg, akkor lehetőleg ne 42 fokban jógázzon, és ne feszítgesse közben az izmait, hanem lazuljon el.

magas vérnyomás esetén nem végezhet gyakorlatokat galagonya bogyó a szív egészségéért

Írta: Gauranga Das.

Érdekeshozzászólások